26.04.2021 р. Тема урока: "Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти та основи. Поняття про індикатори". Код приєднання classroom qqy75hd

 Продовжуємо вивчати воду! Тема сьогоднішнього уроку "Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти та основи. Поняття про індикатори".

Запишіть тему у зошит. 

Будемо сьогодні оформлювати Лабораторні досліди, випробувати водні розчини кислот і лугів індикаторами. 

Поглибимо знання про оксиди, ознайомимось з хімічними властивостями води, а саме із взаємодією з оксидами; дізнаємось про кислоти, основи та індикатори. Будемо розвивати вміння писати рівняння реакцій, аналізувати хімічні процеси; звертати увагу  на техніку безпеки під час виконання лабораторних дослідів; удосконалювати практичні навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним обладнанням.


Почнемо з  раніше вивченного матеріалу. 
1. Пригадайте, на які 2 групи можна поділити всі речовини за їх складом?     (прості та складні).
2. На які 2 групи можна поділити  в свою чергу прості  речовини? (метали та неметали)
3. Складні речовини також поділяються на групи: оксиди, кислоти, основи та солі. Яка група речовин вам вже знайома? (оксиди).
4. Які сполуки називаються оксидами?

Виконуємо наступне завдання письмово.

Оксиди сховалися між іншими речовинами. Потрібно їх знайти і назвати. Чого більше: оксидів металічних чи неметалічних елементів:

HCl, KOH, CaO, SO2 , Na2O, HClO4, H2S, O2, Ca(ОН)2, MgO, P2O5, CO2, HNO3, Li2O, N2O5

 Ми з вами вже вивчили оксиди, їх класифікацію і властивості. Давайте пригадаємо, які оксиди нам відомі. Оксиди кислотні, основні.

Записуємо наступні відомості у зошити!

Кислотні оксиди  – оксиди утворені неметалічним елементом, металом з валентністю вище IV.
Основні оксиди – оксиди утворені металічними елементами з валентностями І, ІІ, дуже рідко ІІІ.

 

Вода – найпоширеніший оксид. Вода є хімічно стійкою речовиною. ЇЇ молекули починають розкладатися лише за дуже високої температури

Продуктами розкладу є водень і кисень:

2О → 2Н2 + О2

Однією з найважливіших є реакція води з оксидами.
Відомо, що вуглекислий газ здатний розчинятися у воді. У такому стані він міститься в мінеральній воді. різних газованих напоях. Водночас з розчиненням відбувається хімічна реакція газу з водою з утворенням вугільної кислоти. яка надає розчину слабо кислого смаку. Відповідно хімічне рівняння має такий вигляд:

СО2 + Н2О = Н2СО3

Так само вода реагує і з іншими оксидами неметалічних елементів. Продуктами цих речовин є різні кислоти. Такий самий процес взаємодії вуглекислого газу і деяких інших газів з водою в атмосфері призводить до так званих  «кислотних дощів».
SO2 + H2O = H2SO3
P2O5 +  H2O = H3PO4

Майже всі реакції води з оксидами – це реакції сполучення.

Не є винятком і реакція оксиду металічного елемента Кальцію CaO. Вона широко використовується на практиці ( гасіння вапна). До негашеного вапна (це – CaO) додають воду. Утворюється гашене вапно – кальцій гідрогид :

СаО + Н2О = Са(ОН)2 

Вода реагує з оксидами деяких металічних елементів 
а) оксиди лужних металів : Літію, Натрію, Калію, Рубідію, Цезію (І група головна підгрупа).
Na2O + Н2О = 2NaOH
натрій оксид        натрій гідроксид

б) оксиди лужноземельних металів: Кальцію, Стронцію,Барію   (2 група головна підгрупа).
ВаО + Н2О = Ва(ОН)2
барій оксид        барій гідроксид

в) з оксидами інших металів вода не реагує:
CuO + Н2О   ≠                                      

FeO + Н2О   ≠  

У результаті двох останніх реакцій, в яких реагентами є оксиди металічних елементів, утворюється речовини, що називаються основами.
   
Основи — це складні речовини, утворені атомами металічних елементів і гідроксильними групами –ОН.

Гідроксильна група одновалентна. 

Me(OH)n  - загальна формула основ.
Назва основи складається з назви металічного елемента та слова «гідроксид».
 Наприклад:
КОН - калій гідроксид
Fe(OН)3 - ферум(ІІІ) гідроксид
Cu(OН)2   - купрум (ІІ) гідроксид

Розчинні у воді основи називають лугами
NaOH, КОН, Ва(ОН)2, Са(ОН)2.
 

Більшість оксидів металічних елементів (FeO, Fe2O3, CrO, Cr2O3, CuO) не реагують з водою, але їм теж відповідають  основи (гідрати оксидів).
 


Таким чином:
Кислотний оксид + вода = кислота  
Основни оксид + вода = основа 

 

 Кислоти можна відрізнити від інших речовин за їхнім кислим смаком. Але ніколи не можна пробувати на смак будь-яку речовину. Багатьма речовинами можна отруїтися. дістати внутрішні опіки. Розчини лугів є  милкими на дотик, однак і в такий спосіб виявляти речовини не слід, бо луги роз’їдають шкіру.

Давно було помічено, що деякі речовини під час дії на них розчинів кислот і лугів набувають певного забарвлення або його втрачають. Такі речовини названо індикаторами.

Першими індикаторами були барвники, що містилися в деяких плодах, квітах. Нині використовуються чутливіші та ефективніші індикатори. Їх виробляють на хімічних заводах.

Найважливішими індикаторами є лакмус, фенолфталеїн, метилоранж, а також універсальний індикатор. 

Далі оформлюємо досліди у таблицю (що робимо, що спостерігаємо) 

«Взаємодія фосфор оксиду з водою»



Дослід  "Взаємодія води з основними оксидами"


Закріплюємо!
Відповідайте на запитання усно!
1. Чи реагують оксиди з водою?
2. Які речовини утворюються при взаємодії кислотних оксидів з водою?
3. Які речовини утворюються під час взаємодії оксидів металічних елементів з водою?
4. До якого типу хімічних реакцій належать реакції оксидів із водою? (сполучення).
5. Визначте, про яку реакцію йдеться в уривку літературного твору Борислав сміється (І.Франка).  "Шипить  та  крутиться вапно, що його гасять у великих  дощаних скринях"

6. Прокоментуйте віршик, про яку речовину йдеться у ньому, де застосовується ця речовина: 
   Хоч не можу я горіти.
Мене треба погасити – 
Буду вам добро робити,
Хату зможу побілити,
Змурувати диво – дім – 
Буде добре вам у нім.
            (вапно)

Гра «Знайди пару» (письмово). 
Оксиди: N2O5, SO2, CuO, MgO, CO2, Р2O5, K2O, FeO, SiO2, Na2O.
Гідрати: H2CO3, H2SO3, Cu(OH)2, KOH, HNO3, NaOH, Mg(OH)2, H3PO4, Fe(OH)2, H2SiO3.

Закінчіть рівняння можливих реакцій (письмово):
K2O + H2O = 
Na2O + H2O =
SO3 + H2O = 
SiO2 + H2O =

Творче завдання. Підготуйте рекламу води (сценарій ролика), спираючись на її фізичні і хімічні властивості.

Шановні учні! На цьому наш урок завершено! Надсилайте фото вашої письмової роботи до 30 квітня!
 
avatar

Вхід на сайт

Пошук

Рейтинг успішності

ТОП-5

1 місце - КРИСТАЛ
2 місце - 24/7
3 місце - ПРОМІНЬ СОНЦЯ
4 місце - КРЕАТИВ
5 місце - БРИГАНТИНА






Комментариев нет:

Отправить комментарий